Skip to the main content

  • Spoedpatiënt beter geholpen door slimmere samenwerking Huisartsenposten Amsterdam en OLVG

    Patiënten die via de locaties CentrumOost en West van Huisartsenposten Amsterdam naar de spoedeisende hulp van OLVG worden verwezen, hoeven niet langer met een papieren verwijzing op pad. Sinds kort vindt de verwijzing van de huisartsenpost naar de spoedeisende hulp digitaal plaats. Dit komt de snelheid ten goede en ondersteunt de kwaliteit van de patiëntenzorg.

    De samenwerking tussen Huisartsenposten Amsterdam en OLVG en leveranciers CompuGroup Medical en Epic is begeleid door Sigra, regionaal samenwerkingsverband van organisaties in zorg en welzijn. Afgelopen najaar gingen de organisaties als koploperproject aan de slag in het landelijke programma ‘Met spoed beschikbaar’. Koploperprojecten zijn projecten met regionale coalities van spoedzorgaanbieders die gezamenlijk met hun ICT-leveranciers werken aan de realisatie van digitale gegevensuitwisselingen in de acute zorgketen.

     

    Pim Philipse, teamleider acute zorg OLVG: “Vanaf nu komt de verwijsbrief van de huisartsenpost meteen na verzending digitaal bij ons binnen. Deze wordt, na controle op het BSN van de patiënt, automatisch aan ons patiëntendossier gekoppeld, waardoor alle relevante informatie op één plek staat. Vroegtijdige inzage in de medische informatie van de patiënt en informatie over de urgentie van de situatie is essentieel om de patiënt optimale zorg te verlenen”.

     

    Kees Kanters, huisarts en medisch manager bij Huisartsenposten Amsterdam voegt toe: “Het is een positieve ontwikkeling dat we op deze manier kunnen bijdragen aan een optimale overdracht van patiënten naar de SEH van het OLVG. De patiënt hoeft dankzij de nieuwe digitale verwijzing zelf geen papieren verwijzing meer mee te nemen vanuit onze huisartsenposten naar de spoedeisende hulp en kan nu sneller de juiste zorg krijgen“.

    Bekijk laatste

    Nieuws

    “Dat is mijn moeder helemaal niet!” – Een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis te Gouda

    Zorgverleners zijn op basis van de wet verplicht het BSN te gebruiken wanneer zij onderling gegevens over patiënten uitwisselen. In het acute zorgproces kunnen zorgverleners echter niet altijd in het begin van de keten het BSN van de patiënt met zekerheid vaststellen. Als men zich hier verderop in de keten niet bewust van is, en het ontvangen BSN voor waar aanneemt loopt men daar het risico op privacyschending, een verkeerde voorbereiding en dossiervervuiling. Het is van belang om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. In dit artikel leest u een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda waar ze deze risico’s voorkomen door gegevens pas aan een patiëntendossier te koppelen na identificatie van de patiënt op de SEH. Het levert namelijk veel administratieve rompslomp op om dossiervervuiling te herstellen.

    Lees meer

    Alle ambulancediensten (RAV’s) in Nederland versturen nu de vernieuwde digitale ambulanceberichten

    Opnieuw een mijlpaal bereikt in digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en spoedeisende hulp. Eind juni 2022 zijn de eerste RAV’s binnen de ambulancesector begonnen met  het versturen van de vernieuwde digitale berichten. Nu, één jaar later, is het zo ver: alle ambulances versturen de nieuwe 2.4.0 berichten. Om deze mijlpaal te bereiken, is hard gewerkt met ICT-leveranciers CityGIS, Enigmatry, Topicus en Enovation.

    Lees meer

    Dankzij feedbackbericht structurele feedback van de SEH St. Jansdal naar de ambulancedienst Flevoland

    Het St. Jansdal ziekenhuis en de Ambulancedienst Flevoland werkten de afgelopen maanden samen met leveranciers Topicus, iHomer en (st)EPIC aan de realisatie van het feedbackbericht. Een belangrijk bericht, want in de spoedzorg ontbreekt terugkoppeling van de spoedeisende hulp naar de ambulance.

    Lees meer

    Ga ook aan de slag met digitale gegevensuitwisseling!