Skip to the main content

  • Versnelde zorg voor spoedpatiënt door digitale samenwerking Huisartsenposten Amsterdam en OLVG

    De Huisartsenspoedpost CentrumOost, onderdeel van Huisartsenposten Amsterdam, en OLVG slaan de handen ineen om patiënten digitaal te verwijzen van de Huisartsenpost naar de Spoedeisende hulp (SEH) van OLVG. Doordat de SEH-medewerkers al van tevoren op de hoogte zijn van de komst van de betreffende patiënt, krijgt de patiënt sneller de juiste zorg.

    De samenwerking tussen de Huisartsenspoedpost CentrumOost en OLVG en leveranciers CompuGroup Medical en Epic wordt gecoördineerd door Sigra. Dit regionaal samenwerkingsverband van organisaties in zorg en welzijn, stond aan de wieg van de samenwerking en neemt de projectleiding van het koploperproject op zich.

    Cunera van der Linden, projectleider bij Sigra: “In Amsterdam hebben we een stadsbrede coalitie acute zorg én ouderenzorg, als onderdeel van ‘Amsterdam Vitaal en Gezond’. Het programma Met spoed beschikbaar sluit hier goed bij aan. De bestuurders van Huisartsenposten Amsterdam en OLVG waren meteen enthousiast om aan de slag te gaan met de verbetering van de gegevensuitwisseling in de acute zorgketen. Met dit koploperproject zetten we hierin een mooie stap.”

    De verwachting is dat het Amsterdamse koploperproject in december 2021 is afgerond en het digitaal verwijzen van patiënten van de HAP naar het OLVG dan een feit is.

    Bekijk laatste

    Nieuws

    “Dat is mijn moeder helemaal niet!” – Een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis te Gouda

    Zorgverleners zijn op basis van de wet verplicht het BSN te gebruiken wanneer zij onderling gegevens over patiënten uitwisselen. In het acute zorgproces kunnen zorgverleners echter niet altijd in het begin van de keten het BSN van de patiënt met zekerheid vaststellen. Als men zich hier verderop in de keten niet bewust van is, en het ontvangen BSN voor waar aanneemt loopt men daar het risico op privacyschending, een verkeerde voorbereiding en dossiervervuiling. Het is van belang om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. In dit artikel leest u een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda waar ze deze risico’s voorkomen door gegevens pas aan een patiëntendossier te koppelen na identificatie van de patiënt op de SEH. Het levert namelijk veel administratieve rompslomp op om dossiervervuiling te herstellen.

    Lees meer

    Alle ambulancediensten (RAV’s) in Nederland versturen nu de vernieuwde digitale ambulanceberichten

    Opnieuw een mijlpaal bereikt in digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en spoedeisende hulp. Eind juni 2022 zijn de eerste RAV’s binnen de ambulancesector begonnen met  het versturen van de vernieuwde digitale berichten. Nu, één jaar later, is het zo ver: alle ambulances versturen de nieuwe 2.4.0 berichten. Om deze mijlpaal te bereiken, is hard gewerkt met ICT-leveranciers CityGIS, Enigmatry, Topicus en Enovation.

    Lees meer

    Dankzij feedbackbericht structurele feedback van de SEH St. Jansdal naar de ambulancedienst Flevoland

    Het St. Jansdal ziekenhuis en de Ambulancedienst Flevoland werkten de afgelopen maanden samen met leveranciers Topicus, iHomer en (st)EPIC aan de realisatie van het feedbackbericht. Een belangrijk bericht, want in de spoedzorg ontbreekt terugkoppeling van de spoedeisende hulp naar de ambulance.

    Lees meer

    Ga ook aan de slag met digitale gegevensuitwisseling!