Skip to the main content

  • Versnelde zorg voor spoedpatiënt door digitale samenwerking Huisartsenposten Amsterdam en OLVG

    De Huisartsenspoedpost CentrumOost, onderdeel van Huisartsenposten Amsterdam, en OLVG slaan de handen ineen om patiënten digitaal te verwijzen van de Huisartsenpost naar de Spoedeisende hulp (SEH) van OLVG. Doordat de SEH-medewerkers al van tevoren op de hoogte zijn van de komst van de betreffende patiënt, krijgt de patiënt sneller de juiste zorg.

    De samenwerking tussen de Huisartsenspoedpost CentrumOost en OLVG en leveranciers CompuGroup Medical en Epic wordt gecoördineerd door Sigra. Dit regionaal samenwerkingsverband van organisaties in zorg en welzijn, stond aan de wieg van de samenwerking en neemt de projectleiding van het koploperproject op zich.

    Cunera van der Linden, projectleider bij Sigra: “In Amsterdam hebben we een stadsbrede coalitie acute zorg én ouderenzorg, als onderdeel van ‘Amsterdam Vitaal en Gezond’. Het programma Met spoed beschikbaar sluit hier goed bij aan. De bestuurders van Huisartsenposten Amsterdam en OLVG waren meteen enthousiast om aan de slag te gaan met de verbetering van de gegevensuitwisseling in de acute zorgketen. Met dit koploperproject zetten we hierin een mooie stap.”

    De verwachting is dat het Amsterdamse koploperproject in december 2021 is afgerond en het digitaal verwijzen van patiënten van de HAP naar het OLVG dan een feit is.

    Bekijk laatste

    Nieuws

    Stuurgroep akkoord met plan van aanpak doorstart 

    Vanaf september 2024 maakt het programma Met Spoed Beschikbaar een doorstart. De Stuurgroep is unaniem akkoord gegaan

    Lees meer

    Plan van aanpak voor doorstart Programma Met Spoed Beschikbaar 

    Momenteel maakt ICTU een plan van aanpak voor de doorstart van het programma Met Spoed Beschikbaar. Dit

    Lees meer

    “Dat is mijn moeder helemaal niet!” – Een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis te Gouda

    Zorgverleners zijn op basis van de wet verplicht het BSN te gebruiken wanneer zij onderling gegevens over patiënten uitwisselen. In het acute zorgproces kunnen zorgverleners echter niet altijd in het begin van de keten het BSN van de patiënt met zekerheid vaststellen. Als men zich hier verderop in de keten niet bewust van is, en het ontvangen BSN voor waar aanneemt loopt men daar het risico op privacyschending, een verkeerde voorbereiding en dossiervervuiling. Het is van belang om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. In dit artikel leest u een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda waar ze deze risico’s voorkomen door gegevens pas aan een patiëntendossier te koppelen na identificatie van de patiënt op de SEH. Het levert namelijk veel administratieve rompslomp op om dossiervervuiling te herstellen.

    Lees meer

    Ga ook aan de slag met digitale gegevensuitwisseling!