Skip to the main content

  • Regionale samenwerkingen digitale gegevensuitwisseling acute zorgketen in kaart gebracht

    Welke zorgaanbieders en leveranciers werken op dit moment met elkaar samen aan digitale gegevensuitwisseling in de acute zorgketen? Om welke uitwisselingen gaat het? Wie hebben het al gerealiseerd en wie zijn bezig met implementatie? Die informatie is vanaf nu per regio inzichtelijk via de Regiokaart voor digitale gegevensuitwisseling  in de acute zorgketen. Met deze kaart willen we stimuleren dat andere zorgaanbieders (en hun leveranciers) ook aan de slag gaan met digitale gegevensuitwisseling. Daarnaast hopen we hiermee koplopers te genereren voor het programma Met spoed beschikbaar.

     

    Welke informatie vindt u in de Regiokaart?

    De Regiokaart is ingedeeld volgens de ROAZ-structuur en geeft inzicht in welke zorgaanbieders digitaal gegevens met elkaar uitwisselen of dit momenteel implementeren, om welke uitwisselingen het gaat en welke leveranciers betrokken zijn. Het gaat hierbij om uitwisselingen zoals die staan beschreven in de Richtlijn ‘gegevensuitwisseling huisarts-huisartsenpost-ambulancevoorziening en afdeling spoedeisende hulp’.

    Neem een kijkje op de Regiokaart! Staat u niet op de kaart, maar wisselt u wel digitaal gegevens uit met uw ketenpartner(s) in de acute zorgketen? Laat het ons dan weten.

     

    De Regiokaart is een product van Amigo!, de tool van Nictiz die zorgpartijen ondersteunt bij de implementatie van informatiestandaarden, en is mede mogelijk gemaakt door VZVZ.

     

    Meer weten of contact

    Wilt u meer weten over één of meer van de samenwerkingen op de kaart of wilt u zelf ook aan de slag met digitale gegevensuitwisseling? Neem dan contact met ons op via info@metspoedbeschikbaar.nl

     

    Bekijk laatste

    Nieuws

    “Dat is mijn moeder helemaal niet!” – Een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis te Gouda

    Zorgverleners zijn op basis van de wet verplicht het BSN te gebruiken wanneer zij onderling gegevens over patiënten uitwisselen. In het acute zorgproces kunnen zorgverleners echter niet altijd in het begin van de keten het BSN van de patiënt met zekerheid vaststellen. Als men zich hier verderop in de keten niet bewust van is, en het ontvangen BSN voor waar aanneemt loopt men daar het risico op privacyschending, een verkeerde voorbereiding en dossiervervuiling. Het is van belang om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. In dit artikel leest u een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda waar ze deze risico’s voorkomen door gegevens pas aan een patiëntendossier te koppelen na identificatie van de patiënt op de SEH. Het levert namelijk veel administratieve rompslomp op om dossiervervuiling te herstellen.

    Lees meer

    Alle ambulancediensten (RAV’s) in Nederland versturen nu de vernieuwde digitale ambulanceberichten

    Opnieuw een mijlpaal bereikt in digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en spoedeisende hulp. Eind juni 2022 zijn de eerste RAV’s binnen de ambulancesector begonnen met  het versturen van de vernieuwde digitale berichten. Nu, één jaar later, is het zo ver: alle ambulances versturen de nieuwe 2.4.0 berichten. Om deze mijlpaal te bereiken, is hard gewerkt met ICT-leveranciers CityGIS, Enigmatry, Topicus en Enovation.

    Lees meer

    Dankzij feedbackbericht structurele feedback van de SEH St. Jansdal naar de ambulancedienst Flevoland

    Het St. Jansdal ziekenhuis en de Ambulancedienst Flevoland werkten de afgelopen maanden samen met leveranciers Topicus, iHomer en (st)EPIC aan de realisatie van het feedbackbericht. Een belangrijk bericht, want in de spoedzorg ontbreekt terugkoppeling van de spoedeisende hulp naar de ambulance.

    Lees meer

    Ga ook aan de slag met digitale gegevensuitwisseling!