Skip to the main content

  • Nieuw koploperproject: RAV’s Flevoland/ Gooi en Vechtstreek en Ziekenhuis St Jansdal verbeteren digitale gegevensuitwisseling

    De Regionale Ambulancevoorzieningen Flevoland/Gooi en Vechtstreek en Ziekenhuis St Jansdal starten met een project om de digitale gegevensuitwisseling tussen de ambulance en de afdeling Spoedeisende hulp (SEH) te verbeteren. Dit zorgt ervoor dat de SEH nog beter voorbereid is op de komst van de patiënt om zo sneller de juiste zorg te kunnen verlenen. Ook ondersteunt het de kwaliteit van de zorg verleend door de ambulanceprofessionals. ICT-leveranciers Topicus en ihomer zijn betrokken bij het project om de uitwisseling technisch te realiseren.

    Koploperprojecten zijn regionale samenwerkingsverbanden van spoedzorgaanbieders die, samen met hun ICT-leveranciers, de digitale uitwisseling van gegevens tussen ketenpartners in de acute zorg naar een hoger plan willen tillen.

     

    Betere voorbereiding op komst patiënt, minder administratie

    Rav’s Flevoland/Gooi en Vechtstreek en Ziekenhuis St Jansdal dragen nu ook al digitaal gegevens over van ambulance naar SEH. Er is echter een vernieuwde, verbeterde overdracht mogelijk, waar de zorgaanbieders nu mee aan de slag gaan. Een belangrijk verschil is dat de ambulance de informatie nu gestructureerder kan vastleggen en dat deze daarmee ook automatisch op de SEH verwerkt kan worden. Dit is handig voor alle partijen. Een ander verschil is dat de SEH nu inzage heeft in of de ambulance nog onderweg is of dat de ambulance niet meer komt door bijvoorbeeld een wijziging in bestemming. Ook kunnen bijlagen eenduidig worden verstuurd, waardoor de SEH direct kan zien of hetzelfde ECG nog een keer is ingestuurd. Tot slot voldoen de verbeterde ambulanceberichten aan het nieuwste Landelijk Protocol Ambulancezorg (LPA).

     

    Verbetering kwaliteit patiëntenzorg

    Nieuw in de samenwerking tussen de zorgaanbieders is een digitaal (medisch) feedback bericht van de SEH naar de ambulance. Dit feedback bericht geeft aan wat de gestelde diagnose op de SEH was. Dit kunnen de ambulancezorgprofessionals vergelijken met hun werkdiagnose en gebruiken om de kwaliteit van hun zorgverlening te verbeteren en de patiëntveiligheid te vergroten.

     

    De planning is dat de zorgaanbieders in het tweede kwartaal van dit jaar werken met de vernieuwde gegevensuitwisseling.

    Bekijk laatste

    Nieuws

    “Dat is mijn moeder helemaal niet!” – Een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis te Gouda

    Zorgverleners zijn op basis van de wet verplicht het BSN te gebruiken wanneer zij onderling gegevens over patiënten uitwisselen. In het acute zorgproces kunnen zorgverleners echter niet altijd in het begin van de keten het BSN van de patiënt met zekerheid vaststellen. Als men zich hier verderop in de keten niet bewust van is, en het ontvangen BSN voor waar aanneemt loopt men daar het risico op privacyschending, een verkeerde voorbereiding en dossiervervuiling. Het is van belang om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. In dit artikel leest u een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda waar ze deze risico’s voorkomen door gegevens pas aan een patiëntendossier te koppelen na identificatie van de patiënt op de SEH. Het levert namelijk veel administratieve rompslomp op om dossiervervuiling te herstellen.

    Lees meer

    Alle ambulancediensten (RAV’s) in Nederland versturen nu de vernieuwde digitale ambulanceberichten

    Opnieuw een mijlpaal bereikt in digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en spoedeisende hulp. Eind juni 2022 zijn de eerste RAV’s binnen de ambulancesector begonnen met  het versturen van de vernieuwde digitale berichten. Nu, één jaar later, is het zo ver: alle ambulances versturen de nieuwe 2.4.0 berichten. Om deze mijlpaal te bereiken, is hard gewerkt met ICT-leveranciers CityGIS, Enigmatry, Topicus en Enovation.

    Lees meer

    Dankzij feedbackbericht structurele feedback van de SEH St. Jansdal naar de ambulancedienst Flevoland

    Het St. Jansdal ziekenhuis en de Ambulancedienst Flevoland werkten de afgelopen maanden samen met leveranciers Topicus, iHomer en (st)EPIC aan de realisatie van het feedbackbericht. Een belangrijk bericht, want in de spoedzorg ontbreekt terugkoppeling van de spoedeisende hulp naar de ambulance.

    Lees meer

    Ga ook aan de slag met digitale gegevensuitwisseling!