Skip to the main content

  • Meldkamercentralisten en HAP-triagisten gezocht die willen meedenken over de verwijzing van MKA naar HAP

    Wilt u als triagist op de huisartsenpost of centralist op de meldkamer uw ervaringen en wensen delen over de verwijzing van de meldkamer naar de huisartsenpost? Denk dan met ons mee, zodat deze uitwisseling straks gaat zorgen voor een snellere en soepelere overdracht van patiënten.

    Er komt steeds meer druk op de medewerkers van de huisartsenpost en de meldkamers. Als de onderlinge samenwerking soepeler, sneller en beter kan door een koppeling van systemen, dan blijft er meer tijd over voor de patiënt.

    Telefonische overdracht

    Het gebeurt steeds vaker dat 112 gebeld wordt voor een niet zo heel urgente zorgvraag. Als dat het geval is, neemt de meldkamercentralist contact op met de huisartsenpost en draagt hij de melding aan hen over. Dit gebeurt telefonisch en het doorverbinden van de patiënt naar de huisartsenpost neemt dan kostbare tijd in beslag: De meldkamercentralist is tijdens het doorverbinden namelijk niet beschikbaar voor meer urgente meldingen. Daarnaast wordt er vaak onnodig dubbel werk gedaan: de triagist op de huisartsenpost stelt vaak dezelfde vragen aan een patient die ook al door de meldkamer gevraagd zijn.

    Wie wil er meedenken?

    De gegevensuitwisseling tussen de meldkamer en de huisartsenpost kan beter. Daarom zoekt Met spoed beschikbaar triagisten, centralisten en andere betrokkenen op de huisartsenpost en de meldkamer die met ons willen meedenken over de digitale verwijzing volgens de Richtlijn ‘gegevensuitwisseling huisarts – huisartsenpost – ambulancevoorziening – afdeling spoedeisende hulp’. Samen met u analyseren we het huidige triageproces, verzamelen de verbeterpunten en stellen het gewenste triageproces op. Ook bekijken we samen nauwkeurig de gegevens die uitgewisseld worden zodat we zeker weten dat de belangrijkste gegevens goed in beeld komen. Door mee te denken levert u een bijdrage aan een passende oplossing waar u en uw collega’s straks mee aan de slag kunnen.

    Wilt u meedenken? Vul dan onderstaand formulier in, dan nemen de analisten van Met spoed beschikbaar contact met u op.

    Aan de slag als koploper?

    Wil u niet alleen meedenken maar ook werkelijk samen met uw leverancier deze digitale verwijzing gaan maken?

    Of ontvangt u graag meer informatie over koploperprojecten? Vult u ook dan het formulier hiernaast in.

    Contactformulier

    Geef je interesse aan en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

    Uw aanvraag:(Required)
    Naam:(Required)

    Bekijk laatste

    Nieuws

    “Dat is mijn moeder helemaal niet!” – Een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis te Gouda

    Zorgverleners zijn op basis van de wet verplicht het BSN te gebruiken wanneer zij onderling gegevens over patiënten uitwisselen. In het acute zorgproces kunnen zorgverleners echter niet altijd in het begin van de keten het BSN van de patiënt met zekerheid vaststellen. Als men zich hier verderop in de keten niet bewust van is, en het ontvangen BSN voor waar aanneemt loopt men daar het risico op privacyschending, een verkeerde voorbereiding en dossiervervuiling. Het is van belang om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. In dit artikel leest u een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda waar ze deze risico’s voorkomen door gegevens pas aan een patiëntendossier te koppelen na identificatie van de patiënt op de SEH. Het levert namelijk veel administratieve rompslomp op om dossiervervuiling te herstellen.

    Lees meer

    Alle ambulancediensten (RAV’s) in Nederland versturen nu de vernieuwde digitale ambulanceberichten

    Opnieuw een mijlpaal bereikt in digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en spoedeisende hulp. Eind juni 2022 zijn de eerste RAV’s binnen de ambulancesector begonnen met  het versturen van de vernieuwde digitale berichten. Nu, één jaar later, is het zo ver: alle ambulances versturen de nieuwe 2.4.0 berichten. Om deze mijlpaal te bereiken, is hard gewerkt met ICT-leveranciers CityGIS, Enigmatry, Topicus en Enovation.

    Lees meer

    Dankzij feedbackbericht structurele feedback van de SEH St. Jansdal naar de ambulancedienst Flevoland

    Het St. Jansdal ziekenhuis en de Ambulancedienst Flevoland werkten de afgelopen maanden samen met leveranciers Topicus, iHomer en (st)EPIC aan de realisatie van het feedbackbericht. Een belangrijk bericht, want in de spoedzorg ontbreekt terugkoppeling van de spoedeisende hulp naar de ambulance.

    Lees meer

    Ga ook aan de slag met digitale gegevensuitwisseling!