Skip to the main content

Versnelde zorg voor spoedpatiënt door digitale spoedmelding van Huisartsenpost Westland naar meldkamer RAV Haaglanden

Huisartsenpost (HAP) Westland en RAV Haaglanden zijn een samenwerking aangegaan om gebruik te maken van een digitale spoedmelding van de HAP naar de meldkamer. Door deze digitale spoedmelding hebben medewerkers van de meldkamer sneller inzicht in de aard van de spoedmelding om daarmee de juiste vervolgzorg te organiseren. ICT-leveranciers CompuGroup Medical en Topicus zijn verantwoordelijk voor de technische realisatie.

De samenwerking tussen HAP Westland en RAV Haaglanden is het eerste koploperproject van het landelijke programma Met spoed beschikbaar waar een meldkamer van de ambulancezorg bij betrokken is. Deze koploperprojecten zijn projecten met regionale samenwerkingsverbanden van spoedzorgaanbieders die, samen met hun ICT-leveranciers, de digitale uitwisseling van gegevens tussen ketenpartners in de acute zorg naar een hoger niveau willen tillen.

 

Sneller de juiste vervolgzorg organiseren

Met de digitale spoedverwijzing is de zorg rond de patiënt sneller georganiseerd, zoals uitgelegd door Enrico Heijmen, Coördinator Kwaliteit – & Informatiemanagement RAV Haaglanden: “We kijken hier erg uit naar de invoering van de digitale spoedmelding door de HAP naar onze meldkamer! Als we deze spoedmelding digitaal binnenkrijgen, hebben wij direct inzicht in alle relevante informatie over de patiënt in de acute situatie. Wat is er gebeurd en hoe is de patiënt er nu aan toe? Op die manier kunnen wij veel sneller en beter de vervolgzorg coördineren, zodat de patiënt bijvoorbeeld snel naar een ziekenhuis wordt gebracht waar een bepaald specialisme aanwezig is.”

 

Geen dubbele administratie meer

En niet alleen voor de patiënt levert de spoedmelding voordelen op.

Mark van Lier, directeur HAP Westland voegt toe: “Dit is wat ons betreft een belangrijke stap in de digitalisering van de spoedzorg. Wij zijn dan ook blij met deze samenwerking met de meldkamer van RAV Haaglanden. Met de vernieuwde spoedmelding stuurt de HAP de gegevens van de patiënt  digitaal door. Deze gegevens zijn dan direct beschikbaar bij de meldkamer, waar dat voorheen opnieuw ingevoerd moest worden. Het geeft tijd- en kwaliteitswinst. Veel efficiënter dus!”

 De verwachting is dat de zorgaanbieders in het eerste kwartaal van 2022 de digitale spoedmelding in gebruik nemen.

Bekijk laatste

Nieuws

Steeds meer huisartsenposten verwijzen digitaal naar Spoedeisende hulp

Diverse huisartsenposten zijn vorige week gestart met het digitaal verwijzen van patiënten naar de Spoedeisende hulp. Een mooie mijlpaal! Dankzij de digitale spoedverwijzing hoeven patiënten niet langer met een papieren verwijzing op pad naar de SEH als ze door de HAP worden doorgestuurd. Dit maakt het proces voor zowel patiënten als zorgverleners een stuk efficiënter.

Lees meer

Verbeterde informatie-overdracht zorgverleners Rotterdam-Rijnmond beproefd in de praktijk

De Regionale Ambulancevoorziening Rotterdam-Rijnmond, het Maasstad Ziekenhuis, IJsselland Ziekenhuis en Erasmus MC beproeven sinds kort de vernieuwde digitale informatie-overdracht van de ambulance naar de afdelingen Spoedeisende hulp (SEH). Dit zorgt er onder meer voor dat de SEH’s nog beter voorbereid zijn op de komst van de patiënt om sneller de juiste zorg te kunnen verlenen. ICT-leveranciers ChipSoft en Topicus zijn de betrokken leveranciers.

Lees meer

Versnelde zorg voor spoedpatiënt door digitale samenwerking Huisartsenposten Amsterdam en OLVG

De Huisartsenspoedpost CentrumOost, onderdeel van Huisartsenposten Amsterdam, en OLVG slaan de handen ineen om patiënten digitaal te verwijzen van de Huisartsenpost naar de Spoedeisende hulp (SEH) van OLVG. Doordat de SEH-medewerkers al van tevoren op de hoogte zijn van de komst van de betreffende patiënt, krijgt de patiënt sneller de juiste zorg.

Lees meer

Volg ons