Twee pilots met het versturen van spoedverwijzingen vanuit de huisartsenpost (HAP) naar de spoedeisende hulp (SEH) van het ziekenhuis zijn dit najaar succesvol afgerond.
De huisartsenposten en Spoedeisende hulpposten die aan de pilot hebben deelgenomen, zien de spoedverwijzing van grote toegevoegde waarde in het zorgproces. Zij maakt de zorg efficiënter, versnelt het werken en het voorkomt fouten.
Zowel leveranciers CGM, Topicus en Chipsoft als de pilotdeelnemers HAP Oost Brabant en de SEH van het Jeroen Bosch Ziekenhuis, en HAP Medrie en de SEH van het Saxenburgh Röpcke-Zweers Ziekenhuis hebben veel werk verzet om met hun proefopstelling de digitale spoedverwijzing uit te proberen. Zij noemen de digitale spoedverwijzing een grote vooruitgang en adviseren collega’s ook snel gebruik te gaan maken van deze dienst. Nu de pilots zijn afgelopen blijft de dienst permanent in gebruik bij de pilotdeelnemers.
Opmaat voor landelijke uitrol
Nu de pilots succesvol zijn afgerond, is de weg vrij om deze zorgtoepassing landelijk uit te rollen. Zorgaanbieders die gebruik maken van de informatiesystemen CGM Callmanager, Topicus HAP en ChipSoft Hix kunnen nu beginnen. De eerste implementaties zijn al gestart.
Binnenkort komt deze zorgtoepassing ook beschikbaar voor SEH’s die werken met AZNConnect van leverancier iHomer. Hiervoor wordt momenteel in Groningen onder begeleiding van het programma Met spoed beschikbaar de 1e implementatie gerealiseerd.