Implementatietool Amigo! van Nictiz ondersteunt zorgaanbieders bij het realiseren van digitale informatie-uitwisseling. De primeur is voor de acute zorg met de uitwisseling van de overdrachtsberichten van de ambulance naar de SEH.
Gestandaardiseerde informatie-uitwisseling realiseren binnen je zorginstelling, hoe doet u dat en waar begint u? De nieuwe online implementatietool Amigo! van Nictiz helpt zorgaanbieders met deze vragen. Aan de hand van het interoperabiliteitsmodel geeft Amigo! tips voor het implementeren van informatiestandaarden.
Hoe het werkt
Handelingen die nodig zijn bij het implementeren van gestandaardiseerde informatie-uitwisseling, worden in de tool stapsgewijs aangeboden. Alles wat informatie-uitwisseling in de zorgorganisatie raakt zoals organisatiebeleid, zorgprocessen, informatie, applicatie en de IT-infrastructuur wordt meegenomen in het stappenplan. Een zorgaanbieder kan met deze acties een plan van aanpak maken dat past binnen zijn zorgorganisatie. Zo helpt Amigo! zorgaanbieders met het realiseren van gestandaardiseerde informatie-uitwisseling voor betere patiëntenzorg.
Drie fasen – eerst de acute zorg
Amigo! wordt in drie fasen opgeleverd. Als eerste voor de acute zorg: voor het uitwisselen van overdrachtsberichten vanuit de ambulance naar de spoedeisende hulp (SEH). In de tweede fase volgen de overige 18 overdrachtsberichten van de Acute Zorg, zoals de verwijzing van huisartsenpost naar SEH. In de derde en laatste fase zullen ook andere zorgdomeinen in Amigo! worden opgenomen. De meerjarenagenda Elektronische Gegevensuitwisseling in de Zorg van het ministerie van VWS wordt hierbij als uitgangspunt genomen.
De Informatiestandaarden
Voor goede informatie-uitwisseling in alle zorgsectoren zijn informatiestandaarden onmisbaar. Naast het ontwikkelen en beheren van informatiestandaarden, voelt Nictiz zich ook verantwoordelijk voor een juiste toepassing en implementatie daarvan. Met de tool Amigo! wordt op dat vlak nu nog meer ondersteuning geboden.