Hoe krijgen de zorgverleners van de spoedeisende hulp, ambulance en meldkamer snel en overzichtelijk relevante informatie uit het huisartsdossier van spoedpatiënten? Hoe kunnen de zorgverleners van de ambulancevoorziening de gestelde diagnose van de spoedeisende hulp (SEH) ontvangen? Wat moet gedaan worden om deze informatie digitaal uit te wisselen? Amigo! bevat nu ook handvatten voor de handelingen die nodig zijn bij het implementeren van het feedbackbericht van de ambulance, de opvraging van de professionele samenvatting en het versturen van de spoedmelding.
Amigo!, een kennisplatform voor implementatieondersteuning van Nictiz, ondersteunt zorgaanbieders bij het realiseren van elektronische gegevensuitwisseling. Voor de acute zorg bevat Amigo! al de stappen hoe je de ambulanceoverdracht naar de spoedeisende hulp (SEH) en het verwijsbericht van de huisartsenpost (HAP) naar de SEH kan realiseren. Amigo! is nu uitgebreid met praktische informatie voor de implementatie van van het feedbackbericht van de SEH naar de ambulancevoorziening, het digitaal opvragen en versturen van de professionele samenvatting (PS) bij de huisarts en het versturen van de spoedmelding naar de meldkamer. Zo helpt Amigo! zorgaanbieders met het realiseren van gestandaardiseerde informatie-uitwisseling voor betere patiëntenzorg.
Feedbackbericht
De SEH verstuurt dit bericht naar de ambulancevoorziening. Dit bericht heeft drie doelen:
- Feedback met de patiëntidentificatie ingeval de ambulance deze identificatie niet kon uitvoeren.
- Feedbackinformatie voor het verbeteren van de medisch inhoudelijke overdracht en de communicatie.
- Feedbackinformatie voor het verbeteren van de diagnosestelling.
Het bericht voldoet aan de eisen uit de nieuwe Wet ambulancezorgvoorzieningen. Daarin is het zogeheten retourbericht meegenomen. Oftewel de terugkoppeling van SEH naar ambulance. De SEH retourneert bepaalde gegevens zoals de inzetgegevens en de gestelde diagnose digitaal, nadat de ambulance daar de patiënt heeft geïntroduceerd. Deze gegevens worden gebruikt om de kwaliteit van de ambulancezorgverlening te verbeteren en het vergroten van de patiëntveiligheid. Kwam bijvoorbeeld de werkdiagnose van de ambulancezorgprofessionals overeen met de gestelde diagnose op de SEH?
Professionele samenvatting
In de PS worden relevante gegevens uit het huisartsdossier van de patiënt gedeeld die de huisarts tijdens contactmomenten heeft vastgelegd. Het gaat dan om informatie als de actuele aandoeningen, medicatieafspraken, contra-indicaties, overgevoeligheden en labresultaten. De verpleegkundig meldkamer centralist, ambulanceverpleegkundige en spoedeisende hulparts vragen deze PS op om zich goed voor te bereiden op de behandeling van de patiënt.
Spoedmelding
De (spoed)meldingen van de huisarts of de huisartsenpost naar de meldkamer zijn logistieke berichten ter ondersteuning van de overdracht van precieze gegevens. Meestal worden deze meldingen gestuurd na telefonisch contact met de meldkamer.
Hoe het werkt
Handelingen die nodig zijn bij het implementeren van gestandaardiseerde informatie-uitwisseling, biedt Nictiz in Amigo! stapsgewijs aan. Alles wat informatie-uitwisseling in de zorgorganisatie raakt zoals organisatiebeleid, zorgprocessen, informatie, applicatie en de IT-infrastructuur is te vinden in het stappenplan. Een zorgaanbieder kan met deze acties een plan van aanpak maken dat past binnen zijn zorgorganisatie.
Meer weten of aan de slag?
Voor vragen over bovenstaand of om aan de slag te gaan, kunt u contact met ons opnemen. We helpen u graag verder.