Skip to the main content

  • De winst van digitale gegevensuitwisseling in de spoedzorg

    In gesprek met Sibel Buabeng-Atmaca (internist, allergoloog, klinisch immunoloog en supervisor interne geneeskunde op de spoedeisende hulp bij het Reinier de Graaf Gasthuis) over hoe zij digitale gegevensuitwisseling is gaan waarderen.

    Op de vraag of Sibel altijd al overtuigd was van de kracht van digitalisering, zegt ze volmondig nee: ‘Techniek is nooit mijn ding geweest. Sterker nog: ik zei altijd dat ik met een techneut wilde trouwen, omdat hij mij dan kon aanvullen.’ En dat is gebeurd; Sibel trouwde met een consultant werkzaam bij een softwareleverancier die technische oplossingen biedt aan de zorg. Ondanks dat Sibel de voordelen van digitalisering in de zorg gewoon thuis aan de keukentafel kon horen, was ze sceptisch: ‘Onbekend maakt onbemind. Als je niet weet wat je aan digitale gegevensuitwisseling hebt en hoe het kan bijdragen aan de zorg voor jouw patiënt, dan kun je sceptisch worden. Ik zat bijvoorbeeld niet te wachten op extra klikjes of werkzaamheden.’ 

    Foto: Sibel Buabeng en een collega

    ‘De afweging die iedere zorgprofessional maakt, is: wat levert het mij op en wat kost het mij? Als je dan ontdekt dat het je geen extra tijd kost, geen extra inlog en geen taak, maar wel veel waardevolle informatie oplevert, dan is de keuze snel gemaakt.’ 

     

    Van scepticus tot waardering voor techniek

    Toen Sibel erachter kwam dat digitale uitwisseling niet betekent dat er extra taken bij komen en dat het juist tijdswinst kan opleveren, begon zij techniek steeds meer te waarderen. ‘Voordat ik bij het Reinier de Graaf ziekenhuis kwam werken, had ik nog nooit met de digitale vooraankondiging gewerkt’, vertelt Sibel. Ik kende in HiX het routing scherm van de SEH waar je kunt zien waar alle patiënten liggen en waar je patiënten kunt aanmelden.  Bovenin zag ik ineens een veld staan voor de ambulance. Als je dat scherm opent, zie je welke patiënten naar de spoedeisende hulp onderweg zijn. Sibel vervolgt enthousiast: ‘De vooraankondiging is zo waardevol! Je wordt niet meer verrast met de ambulance voor de deur. Je kunt jouw collega’s goed informeren over de toestand van de patiënt en je hebt extra denktijd om een plan op te stellen. Als je ziet dat een patiënt een lage bloeddruk heeft dan kan je nu al van te voren zorgen dat bijvoorbeeld de knijpzakken klaarliggen.’ 

    *HiX = het informatiesysteem op de spoedeisende hulp.

     

    ‘Je wordt niet verrast met de ambulance voor de deur. Je kunt jouw collega’s goed informeren en je hebt extra bedenktijd om een plan op te stellen, omdat het geen verrassing is wat je gaat aantreffen.’

     

    Sneller het juiste patiëntendossier

    Als de persoon in de ambulance bekend is in het ziekenhuis, kan gemakkelijk het dossier erbij gehaald worden. Vooral bij ernstig zieke patiënten is dit heel handig. Je kunt alvast kijken wat ze aan medicatie gebruiken , wat de voorgeschiedenis is en of ze bijvoorbeeld nog gereanimeerd willen worden. Bij een patiënt van wie we weten dat hij niet meer gereanimeerd wil worden, kan dat op tijd gezien worden door de dienstdoende spoedeisendehulparts’, licht Sibel toe. Ook in andere gevallen is het fijn om te weten wie naar de spoedeisende hulp gereden wordt. ‘Bij een bekende patiënt, kan de spoedeisendehulparts bijvoorbeeld ook alvast kijken welke medicatie de persoon gebruikt. Zulke informatie is cruciaal bij het maken van een behandelplan.’

     

    Gerichtere vragen stellen en meer focus op de binnenrijdende patiënt

    Daarnaast heeft digitale gegevensuitwisseling in de spoedzorg nog een heel belangrijk voordeel volgens Sibel: ‘Ik kan veel gerichter vragen stellen aan de ambulancebroeder. Voorheen, was ik vooral bezig met luisteren naar de ambulancebroeder als de patiënt naar binnengereden werd. In de digitale vooraankondiging die in het informatiesysteem van de spoedeisende hulp verschijnt, wordt ook belangrijke medische informatie uit de ambulance gedeeld met de spoedeisende hulp. ‘. Hierdoor kan  ik veel gerichter communiceren. Ook heb je meer tijd om patiënten te observeren. Voor zorgprofessionals is hun klinische blik erg belangrijk. Als ik mij niet volledig hoef te focussen op wat de ambulancebroeder vertelt, kan ik mij meer richten op de patiënt en wat ik aan hem zie. Zo kan ik sneller de juiste conclusies trekken en goede zorg bieden.’

     

    ‘Of ik digitale gegevensuitwisseling gemist heb? Nee, want ik wist niet wat het mij opleverde. Nu ik dit wel weet, kan ik niet meer zonder!’

     

    Sibel sluit af: ‘Of ik digitale gegevensuitwisseling gemist heb? Nee, want ik wist niet wat het mij opleverde. Nu ik dit wel weet, kan ik niet meer zonder!’

    Ondersteuning Met spoed beschikbaar tot 1 juli

    Tot 1 juli 2023 kan er vanuit het programma Met spoed beschikbaar ondersteuning komen voor zorgaanbieders en de leveranciers van hun informatiesystemen om ‘het papiertje’ te vervangen door een digitaal bericht. Meer daarover lees je hier. Neem contact op met de experts van Met spoed beschikbaar voor hulp of vragen via info@metspoedbeschikbaar.nl.

    Bekijk laatste

    Nieuws

    “Dat is mijn moeder helemaal niet!” – Een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis te Gouda

    Zorgverleners zijn op basis van de wet verplicht het BSN te gebruiken wanneer zij onderling gegevens over patiënten uitwisselen. In het acute zorgproces kunnen zorgverleners echter niet altijd in het begin van de keten het BSN van de patiënt met zekerheid vaststellen. Als men zich hier verderop in de keten niet bewust van is, en het ontvangen BSN voor waar aanneemt loopt men daar het risico op privacyschending, een verkeerde voorbereiding en dossiervervuiling. Het is van belang om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. In dit artikel leest u een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda waar ze deze risico’s voorkomen door gegevens pas aan een patiëntendossier te koppelen na identificatie van de patiënt op de SEH. Het levert namelijk veel administratieve rompslomp op om dossiervervuiling te herstellen.

    Lees meer

    Alle ambulancediensten (RAV’s) in Nederland versturen nu de vernieuwde digitale ambulanceberichten

    Opnieuw een mijlpaal bereikt in digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en spoedeisende hulp. Eind juni 2022 zijn de eerste RAV’s binnen de ambulancesector begonnen met  het versturen van de vernieuwde digitale berichten. Nu, één jaar later, is het zo ver: alle ambulances versturen de nieuwe 2.4.0 berichten. Om deze mijlpaal te bereiken, is hard gewerkt met ICT-leveranciers CityGIS, Enigmatry, Topicus en Enovation.

    Lees meer

    Dankzij feedbackbericht structurele feedback van de SEH St. Jansdal naar de ambulancedienst Flevoland

    Het St. Jansdal ziekenhuis en de Ambulancedienst Flevoland werkten de afgelopen maanden samen met leveranciers Topicus, iHomer en (st)EPIC aan de realisatie van het feedbackbericht. Een belangrijk bericht, want in de spoedzorg ontbreekt terugkoppeling van de spoedeisende hulp naar de ambulance.

    Lees meer

    Ga ook aan de slag met digitale gegevensuitwisseling!