Skip to the main content

  • Wetsvoorstel ‘Elektronische Gegevensuitwisseling in de Zorg’ naar Raad van State

    Een wet die voorschrijft dat gegevensuitwisseling tussen zorgverleners elektronisch dient te verlopen, is weer een stap dichter bij in werking treding. Eind oktober stemde de ministerraad er mee in om het wetsvoorstel aan de Raad van State te zenden voor advies. De verwachting is nu dat het voorstel begin 2021 bij de Tweede Kamer wordt ingediend.

    Het programma Met spoed beschikbaar onderschrijft het belang van deze aanstaande wet. Het biedt vele voordelen en mogelijkheden wanneer zorgverleners medische informatie veilig digitaal kunnen delen. Zo is bijvoorbeeld meteen inzichtelijk wat de medische voorgeschiedenis van iemand is, welke medicijnen worden gebruikt en of er allergieën zijn. Dit helpt vermijdbare fouten terug te dringen. Zorgverleners hoeven bovendien geen gegevens meer over te typen, waardoor er meer tijd is voor patiënt of cliënt. Dit alles helpt dus om de gezondheid van patiënten en patiënten te verbeteren: betere gezondheidsuitkomsten door betere informatie dus.

     

    Bekijk laatste

    Nieuws

    “Dat is mijn moeder helemaal niet!” – Een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis te Gouda

    Zorgverleners zijn op basis van de wet verplicht het BSN te gebruiken wanneer zij onderling gegevens over patiënten uitwisselen. In het acute zorgproces kunnen zorgverleners echter niet altijd in het begin van de keten het BSN van de patiënt met zekerheid vaststellen. Als men zich hier verderop in de keten niet bewust van is, en het ontvangen BSN voor waar aanneemt loopt men daar het risico op privacyschending, een verkeerde voorbereiding en dossiervervuiling. Het is van belang om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. In dit artikel leest u een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda waar ze deze risico’s voorkomen door gegevens pas aan een patiëntendossier te koppelen na identificatie van de patiënt op de SEH. Het levert namelijk veel administratieve rompslomp op om dossiervervuiling te herstellen.

    Lees meer

    Alle ambulancediensten (RAV’s) in Nederland versturen nu de vernieuwde digitale ambulanceberichten

    Opnieuw een mijlpaal bereikt in digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en spoedeisende hulp. Eind juni 2022 zijn de eerste RAV’s binnen de ambulancesector begonnen met  het versturen van de vernieuwde digitale berichten. Nu, één jaar later, is het zo ver: alle ambulances versturen de nieuwe 2.4.0 berichten. Om deze mijlpaal te bereiken, is hard gewerkt met ICT-leveranciers CityGIS, Enigmatry, Topicus en Enovation.

    Lees meer

    Dankzij feedbackbericht structurele feedback van de SEH St. Jansdal naar de ambulancedienst Flevoland

    Het St. Jansdal ziekenhuis en de Ambulancedienst Flevoland werkten de afgelopen maanden samen met leveranciers Topicus, iHomer en (st)EPIC aan de realisatie van het feedbackbericht. Een belangrijk bericht, want in de spoedzorg ontbreekt terugkoppeling van de spoedeisende hulp naar de ambulance.

    Lees meer

    Ga ook aan de slag met digitale gegevensuitwisseling!