Skip to the main content

Uitbreiding kennisplatform Amigo! met feedbackbericht, opvraging professionele samenvatting en spoedmelding

Hoe krijgen de zorgverleners van de spoedeisende hulp, ambulance en meldkamer snel en overzichtelijk relevante informatie uit het huisartsdossier van spoedpatiënten? Hoe kunnen de zorgverleners van de ambulancevoorziening de gestelde diagnose van de spoedeisende hulp (SEH) ontvangen? Wat moet gedaan worden om deze informatie digitaal uit te wisselen? Amigo! bevat nu ook handvatten voor de handelingen die nodig zijn bij het implementeren van het feedbackbericht van de ambulance, de opvraging van de professionele samenvatting en het versturen van de spoedmelding.

Amigo!, een kennisplatform voor implementatieondersteuning van Nictiz, ondersteunt zorgaanbieders bij het realiseren van elektronische gegevensuitwisseling. Voor de acute zorg bevat Amigo! al de stappen hoe je de ambulanceoverdracht naar de spoedeisende hulp (SEH) en het verwijsbericht van de huisartsenpost (HAP) naar de SEH kan realiseren. Amigo! is nu uitgebreid met praktische informatie voor de implementatie van van het feedbackbericht van de SEH naar de ambulancevoorziening, het digitaal opvragen en versturen van de professionele samenvatting (PS) bij de huisarts en het versturen van de spoedmelding naar de meldkamer. Zo helpt Amigo! zorgaanbieders met het realiseren van gestandaardiseerde informatie-uitwisseling voor betere patiëntenzorg.

 

Feedbackbericht

De SEH verstuurt dit bericht naar de ambulancevoorziening. Dit bericht heeft drie doelen:

  • Feedback met de patiëntidentificatie ingeval de ambulance deze identificatie niet kon uitvoeren.
  • Feedbackinformatie voor het verbeteren van de medisch inhoudelijke overdracht en de communicatie.
  • Feedbackinformatie voor het verbeteren van de diagnosestelling.

Het bericht voldoet aan de eisen uit de nieuwe Wet ambulancezorgvoorzieningen. Daarin is het zogeheten retourbericht meegenomen. Oftewel de terugkoppeling van SEH naar ambulance. De SEH retourneert bepaalde gegevens zoals de inzetgegevens en de gestelde diagnose digitaal, nadat de ambulance daar de patiënt heeft geïntroduceerd. Deze gegevens worden gebruikt om de kwaliteit van de ambulancezorgverlening te verbeteren en het vergroten van de patiëntveiligheid. Kwam bijvoorbeeld de werkdiagnose van de ambulancezorgprofessionals overeen met de gestelde diagnose op de SEH?

 

Professionele samenvatting

In de PS worden relevante gegevens uit het huisartsdossier van de patiënt gedeeld die de huisarts tijdens contactmomenten heeft vastgelegd. Het gaat dan om informatie als de actuele aandoeningen, medicatieafspraken, contra-indicaties,  overgevoeligheden en labresultaten. De verpleegkundig meldkamer centralist, ambulanceverpleegkundige en spoedeisende hulparts vragen deze PS op om zich goed voor te bereiden op de behandeling van de patiënt.

 

Spoedmelding

De (spoed)meldingen van de huisarts of de huisartsenpost naar de meldkamer zijn logistieke berichten ter ondersteuning van de overdracht van precieze gegevens. Meestal worden deze meldingen gestuurd na telefonisch contact met de meldkamer.

 

Hoe het werkt

Handelingen die nodig zijn bij het implementeren van gestandaardiseerde informatie-uitwisseling, biedt Nictiz in Amigo! stapsgewijs aan. Alles wat informatie-uitwisseling in de zorgorganisatie raakt zoals organisatiebeleid, zorgprocessen, informatie, applicatie en de IT-infrastructuur is te vinden in het stappenplan. Een zorgaanbieder kan met deze acties een plan van aanpak maken dat past binnen zijn zorgorganisatie.

 

Meer weten of aan de slag?

Voor vragen over bovenstaand of om aan de slag te gaan, kunt u contact met ons opnemen. We helpen u graag verder.

Bekijk laatste

Nieuws

Laatste status validatie van softwaresystemen & combinaties

Wilt u weten of uw ICT-leverancier al klaar is voor één van de digitale berichten uit de richtlijn Acute Zorg? Bekijk de laatste status van ICT-validaties en de combinaties die in de praktijk beproefd worden!

Lees meer

Meldkamercentralisten en HAP-triagisten gezocht die willen meedenken over de verwijzing van MKA naar HAP

Wilt u als triagist op de huisartsenpost of centralist op de meldkamer uw ervaringen en wensen delen over de verwijzing van de meldkamer naar de huisartsenpost? Denk dan met ons mee, zodat deze uitwisseling straks gaat zorgen voor een snellere en soepelere overdracht van patiënten.

Lees meer

Mijlpaal bereikt in digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en spoedeisende hulp

Al vanuit de ambulance, die op weg is naar het ziekenhuis, worden gestandaardiseerde berichten met informatie over de patiënt verstuurd aan het ziekenhuis. De ambulancesector is nu klaar voor gebruik van nieuwe (versie 2.4.0) berichten.

Lees meer

Volg ons