Skip to the main content

Uitbreiding kennisplatform Amigo! met opvraging professionele samenvatting en spoedmelding

Hoe krijgen de zorgverleners van de spoedeisende hulp, ambulance en meldkamer snel en overzichtelijk relevante informatie uit het huisartsdossier van spoedpatiënten? Wat moet gedaan worden om deze informatie digitaal uit te wisselen? Amigo! bevat nu ook handvatten voor de handelingen die nodig zijn bij het implementeren van de opvraging van de professionele samenvatting en het versturen van de spoedmelding.

Amigo!, een kennisplatform voor implementatieondersteuning van Nictiz, ondersteunt zorgaanbieders bij het realiseren van elektronische gegevensuitwisseling. Voor de acute zorg bevat Amigo! al de stappen hoe je de ambulanceoverdracht naar de spoedeisende hulp (SEH) en het verwijsbericht van de huisartsenpost (HAP) naar de SEH kan realiseren. Amigo! is nu uitgebreid met praktische informatie voor de implementatie van het digitaal opvragen en versturen van de professionele samenvatting (PS) bij de huisarts en het versturen van de spoedmelding naar de meldkamer. Zo helpt Amigo! zorgaanbieders met het realiseren van gestandaardiseerde informatie-uitwisseling voor betere patiëntenzorg.

 

Professionele samenvatting

In de PS worden relevante gegevens uit het huisartsdossier van de patiënt gedeeld die de huisarts tijdens contactmomenten heeft vastgelegd. Het gaat dan om informatie als de actuele aandoeningen, medicatieafspraken, contra-indicaties,  overgevoeligheden en labresultaten. De verpleegkundig meldkamer centralist, ambulanceverpleegkundige en spoedeisende hulparts vragen deze PS op om zich goed voor te bereiden op de behandeling van de patiënt.

 

Spoedmelding

De (spoed)meldingen van de huisarts of de huisartsenpost naar de meldkamer zijn logistieke berichten ter ondersteuning van de overdracht van precieze gegevens. Meestal worden deze meldingen gestuurd na telefonisch contact met de meldkamer.

 

Hoe het werkt

Handelingen die nodig zijn bij het implementeren van gestandaardiseerde informatie-uitwisseling, biedt Nictiz in Amigo! stapsgewijs aan. Alles wat informatie-uitwisseling in de zorgorganisatie raakt zoals organisatiebeleid, zorgprocessen, informatie, applicatie en de IT-infrastructuur is te vinden in het stappenplan. Een zorgaanbieder kan met deze acties een plan van aanpak maken dat past binnen zijn zorgorganisatie.

 

Bekijk laatste

Nieuws

Nieuw koploperproject: Zorgaanbieders Zeeland aan de slag met nieuwste digitale informatieoverdracht van ambulance aan SEH

Witte Kruis Zeeland en Adrz slaan de handen ineen om de nieuwste versie van de digitale informatieoverdracht van ambulance naar Spoedeisende hulp (SEH) te realiseren en in gebruik te nemen. ICT-leveranciers Enigmatry en ChipSoft zijn betrokken bij het project voor de technische realisatie.

Lees meer

Steeds meer huisartsenposten verwijzen digitaal naar Spoedeisende hulp

Diverse huisartsenposten zijn vorige week gestart met het digitaal verwijzen van patiënten naar de Spoedeisende hulp. Een mooie mijlpaal! Dankzij de digitale spoedverwijzing hoeven patiënten niet langer met een papieren verwijzing op pad naar de SEH als ze door de HAP worden doorgestuurd. Dit maakt het proces voor zowel patiënten als zorgverleners een stuk efficiënter.

Lees meer

Verbeterde informatie-overdracht zorgverleners Rotterdam-Rijnmond beproefd in de praktijk

De Regionale Ambulancevoorziening Rotterdam-Rijnmond, het Maasstad Ziekenhuis, IJsselland Ziekenhuis en Erasmus MC beproeven sinds kort de vernieuwde digitale informatie-overdracht van de ambulance naar de afdelingen Spoedeisende hulp (SEH). Dit zorgt er onder meer voor dat de SEH’s nog beter voorbereid zijn op de komst van de patiënt om sneller de juiste zorg te kunnen verlenen. ICT-leveranciers ChipSoft en Topicus zijn de betrokken leveranciers.

Lees meer

Volg ons