Skip to the main content

  • Succesvolle afronding pilots Spoedverwijzing HAP-SEH

    Twee pilots met het versturen van spoedverwijzingen vanuit de huisartsenpost (HAP) naar de spoedeisende hulp (SEH) van het ziekenhuis zijn dit najaar succesvol afgerond.

    De huisartsenposten en Spoedeisende hulpposten die aan de pilot hebben deelgenomen, zien de spoedverwijzing van grote toegevoegde waarde in het zorgproces. Zij maakt de zorg efficiënter, versnelt het werken en het voorkomt fouten.

    Zowel leveranciers CGM, Topicus en Chipsoft als de pilotdeelnemers HAP Oost Brabant en de SEH van het Jeroen Bosch Ziekenhuis, en HAP Medrie en de SEH van het Saxenburgh Röpcke-Zweers Ziekenhuis hebben veel werk verzet om met hun proefopstelling de digitale spoedverwijzing uit te proberen. Zij noemen de digitale spoedverwijzing een grote vooruitgang en adviseren collega’s ook snel gebruik te gaan maken van deze dienst. Nu de pilots zijn afgelopen blijft de dienst permanent in gebruik bij de pilotdeelnemers.

     

    Opmaat voor landelijke uitrol

    Nu de pilots succesvol zijn afgerond, is de weg vrij om deze zorgtoepassing landelijk uit te rollen.  Zorgaanbieders die gebruik maken van de informatiesystemen CGM Callmanager, Topicus HAP en ChipSoft Hix kunnen nu beginnen. De eerste implementaties zijn al gestart.

    Binnenkort komt deze zorgtoepassing ook beschikbaar voor SEH’s die werken met AZNConnect van leverancier iHomer. Hiervoor wordt momenteel in Groningen onder begeleiding van het programma Met spoed beschikbaar de 1e implementatie gerealiseerd.

    Bekijk laatste

    Nieuws

    “Dat is mijn moeder helemaal niet!” – Een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis te Gouda

    Zorgverleners zijn op basis van de wet verplicht het BSN te gebruiken wanneer zij onderling gegevens over patiënten uitwisselen. In het acute zorgproces kunnen zorgverleners echter niet altijd in het begin van de keten het BSN van de patiënt met zekerheid vaststellen. Als men zich hier verderop in de keten niet bewust van is, en het ontvangen BSN voor waar aanneemt loopt men daar het risico op privacyschending, een verkeerde voorbereiding en dossiervervuiling. Het is van belang om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. In dit artikel leest u een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda waar ze deze risico’s voorkomen door gegevens pas aan een patiëntendossier te koppelen na identificatie van de patiënt op de SEH. Het levert namelijk veel administratieve rompslomp op om dossiervervuiling te herstellen.

    Lees meer

    Alle ambulancediensten (RAV’s) in Nederland versturen nu de vernieuwde digitale ambulanceberichten

    Opnieuw een mijlpaal bereikt in digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en spoedeisende hulp. Eind juni 2022 zijn de eerste RAV’s binnen de ambulancesector begonnen met  het versturen van de vernieuwde digitale berichten. Nu, één jaar later, is het zo ver: alle ambulances versturen de nieuwe 2.4.0 berichten. Om deze mijlpaal te bereiken, is hard gewerkt met ICT-leveranciers CityGIS, Enigmatry, Topicus en Enovation.

    Lees meer

    Dankzij feedbackbericht structurele feedback van de SEH St. Jansdal naar de ambulancedienst Flevoland

    Het St. Jansdal ziekenhuis en de Ambulancedienst Flevoland werkten de afgelopen maanden samen met leveranciers Topicus, iHomer en (st)EPIC aan de realisatie van het feedbackbericht. Een belangrijk bericht, want in de spoedzorg ontbreekt terugkoppeling van de spoedeisende hulp naar de ambulance.

    Lees meer

    Ga ook aan de slag met digitale gegevensuitwisseling!