Skip to the main content

  • Huisartsen en SEH’s in Groningen zetten belangrijke stap in digitale gegevensuitwisseling

    Huisartsencoöperatie De Slochterkring, het Martini Ziekenhuis en het Ommelander Ziekenhuis Groningen werken samen om de digitale uitwisseling van gegevens tussen de huisartsen en de Spoedeisende hulp (SEH) te versnellen. De huisartsen en de ziekenhuizen willen de Professionele Samenvatting (PS) van de huisarts digitaal kunnen inzien op de SEH om zo sneller over relevante medische informatie te beschikken. ICT-leveranciers Promedico VDF en ihomer zijn betrokken om dit technisch te realiseren.

    De samenwerking tussen de drie zorgaanbieders en hun leveranciers komt voort uit de behoefte om patiënten zo snel mogelijk van de juiste zorg te voorzien in geval van acute situaties. Het programma Met spoed beschikbaar gaf versnelling aan die samenwerking door er een koploperproject van te maken. Dit zijn projecten met regionale coalities van spoedzorgaanbieders die gezamenlijk met hun ICT-leveranciers aan de slag gaan om digitale gegevensuitwisselingen in de acute zorgketen te realiseren.

     

    Sneller de juiste zorg

    Xandra Bodewes, SEH-arts, Martini Ziekenhuis: “Voor patiënten in een acute situatie is het uiteraard cruciaal dat wij op de SEH zo snel mogelijk over relevante gegevens beschikken. Wanneer wij direct de Professionele Samenvatting (PS) van de huisarts in kunnen zien, hoeven we minder administratieve handelingen uit te voeren om de medische achtergrondinformatie van de patiënt te achterhalen. Dat scheelt ons veel kostbare tijd en zo kunnen we de patiënt sneller voorzien van de juiste zorg.”

     

    Geen onnodige handelingen of telefoontjes meer

    Ingrid Gerrits, huisarts en projectleider, huisartsencoöperatie De Slochterkring: “Wanneer een van onze patiënten spoedzorg op de SEH nodig heeft, vinden we het als huisartsencoöperatie belangrijk dat de medische informatie zo snel mogelijk beschikbaar is. We werken in dit project samen met de SEH’s en ICT-leveranciers om de PS direct opvraagbaar te maken, zodat een patiënt zo snel mogelijk geholpen kan worden.”

     

    Essentiële informatie in PS direct beschikbaar

    “Wat is de medische voorgeschiedenis van de patiënt? Welke medicijnen neemt hij of zij? Heeft de patiënt allergieën of wellicht een chronische ziekte? Deze zaken, die in de PS staan, zijn essentieel voor ons om snel te weten als een patiënt bij ons terechtkomt. In dit koploperproject gaan we ervoor zorgen dat we die essentiële informatie snel kunnen opvragen, zodat we de patiënt ook sneller kunnen helpen, wat bijdraagt aan betere gezondheidsuitkomsten”, aldus Gea Hartman, Hoofd SEH en projectleider, Ommelander Ziekenhuis Groningen.

     

    Koploperprojecten

    Hiermee is het derde koploperproject van Met spoed beschikbaar een feit. Het programma is nog op zoek naar meer koplopers om met elkaar nieuwe digitale gegevensuitwisselingen te realiseren in de acute zorg. Regionale samenwerkingsinitiatieven tussen zorgaanbieders en leveranciers die graag aan de slag willen, kunnen contact opnemen met het programma.

    Bekijk laatste

    Nieuws

    Plan van aanpak voor doorstart Programma Met Spoed Beschikbaar 

    Momenteel maakt ICTU een plan van aanpak voor de doorstart van het programma Met Spoed Beschikbaar. Dit

    Lees meer

    “Dat is mijn moeder helemaal niet!” – Een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis te Gouda

    Zorgverleners zijn op basis van de wet verplicht het BSN te gebruiken wanneer zij onderling gegevens over patiënten uitwisselen. In het acute zorgproces kunnen zorgverleners echter niet altijd in het begin van de keten het BSN van de patiënt met zekerheid vaststellen. Als men zich hier verderop in de keten niet bewust van is, en het ontvangen BSN voor waar aanneemt loopt men daar het risico op privacyschending, een verkeerde voorbereiding en dossiervervuiling. Het is van belang om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. In dit artikel leest u een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda waar ze deze risico’s voorkomen door gegevens pas aan een patiëntendossier te koppelen na identificatie van de patiënt op de SEH. Het levert namelijk veel administratieve rompslomp op om dossiervervuiling te herstellen.

    Lees meer

    Alle ambulancediensten (RAV’s) in Nederland versturen nu de vernieuwde digitale ambulanceberichten

    Opnieuw een mijlpaal bereikt in digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en spoedeisende hulp. Eind juni 2022 zijn de eerste RAV’s binnen de ambulancesector begonnen met  het versturen van de vernieuwde digitale berichten. Nu, één jaar later, is het zo ver: alle ambulances versturen de nieuwe 2.4.0 berichten. Om deze mijlpaal te bereiken, is hard gewerkt met ICT-leveranciers CityGIS, Enigmatry, Topicus en Enovation.

    Lees meer

    Ga ook aan de slag met digitale gegevensuitwisseling!