Skip to the main content

Huisartsenorganisatie Kop van Noord-Holland en Noordwest Ziekenhuisgroep nieuwe koplopers

Huisartsenorganisatie Kop van Noord-Holland (HKN) en Noordwest Ziekenhuisgroep slaan de handen ineen om patiënten digitaal te verwijzen tussen de huisartsenpost en de spoedeisende hulp (SEH) van Noordwest. ICT-leveranciers HealthConnected en ChipSoft zijn betrokken voor de technische realisatie. Dit project is onderdeel van de realisatie van het spoedplein op Noordwest locatie Den Helder, waarbij de huisartsenpost en SEH volledig zijn geïntegreerd. 

De samenwerking tussen HKN, Noordwest, HealthConnected en ChipSoft is één van de koploperprojecten van het landelijke programma ‘Met spoed beschikbaar’. Koploperprojecten zijn regionale samenwerkingsverbanden van spoedzorgaanbieders die, samen met hun ICT-leveranciers, de digitale uitwisseling van gegevens tussen ketenpartners in de acute zorg naar een hoger plan willen tillen. Naar verwachting is het koploperproject ten behoeve van het spoedplein in Den Helder eind mei 2022 gereed.

 

Spoedplein

HKN en Noordwest werken momenteel aan de realisatie van het spoedplein op Noordwest locatie Den Helder. Hier vindt alle acute zorg plaats onder één dak, waarbij de SEH en huisartsenpost volledig zijn geïntegreerd. Patiënten worden ontvangen en getrieerd via één balie, waarna zij direct doorgestuurd worden naar de juiste zorgverlener.

Annet Middendorp, manager acute zorg HKN: “Met de komst van het spoedplein creeëren we een optimaal zorgpad voor de patiënt. Eén balie, één afdeling, nauwe samenwerking; belangrijke elementen waarmee we een mooie stap zetten in het verlenen van de juiste zorg op de juiste plek.”

Jurgen Sernee, lid raad van bestuur Noordwest: “Met het spoedplein in Den Helder scharen we ons bij de eerste regio’s in Nederland die op zo’n verregaande wijze samenwerken bij de organisatie van de spoedzorg. De technische koppeling van onze patiëntsystemen ondersteunt deze unieke geïntegreerde aanpak van de spoedzorg.”

Bekijk laatste

Nieuws

Sneller de juiste zorg voor patiënt dankzij digitale spoedmelding van Huisartsenpost Westland naar Geneeskundige Meldkamer ambulancezorg Haaglanden

Huisartsenpost (HAP) Westland en de Geneeskundige Meldkamer (GnkM) Haaglanden zijn deze maand in productie gegaan met de digitale spoedmelding van de HAP naar de GnkM. Door deze digitale spoedmelding hebben meldkamercentralisten ambulancezorg sneller inzicht in de aard van de spoedmelding, waardoor de zorg rond de patiënt sneller en met minder kans op fouten georganiseerd kan worden.

Lees meer

Uitbreiding van de Richtlijn Gegevensuitwisseling acute zorg

Recent heeft de NHG een uitbreiding van de richtlijn Gegevensuitwisseling acute zorg gepubliceerd. Gert Koelewijn vertelt er meer over. ‘De meest recente uitbreiding van de Richtlijn  biedt een groot voordeel voor de behandeling en continuïteit van zorg van spoedpatiënten’. Met de actualisaties en aanvullingen in de Richtlijn zijn zorgprofessionals uit de acute zorg nog vollediger geïnformeerd over de patiënt.

Lees meer

De winst van digitale gegevensuitwisseling in de spoedzorg

In gesprek met Sibel Buabeng-Atmaca (internist, allergoloog, klinisch immunoloog en supervisor interne geneeskunde op de spoedeisende hulp bij het Reinier de Graaf Gasthuis) over de meerwaarde van digitale gegevensuitwisseling.

Lees meer

Volg ons