Skip to the main content

  • Huisartsenorganisatie Kop van Noord-Holland en Noordwest Ziekenhuisgroep nieuwe koplopers

    Huisartsenorganisatie Kop van Noord-Holland (HKN) en Noordwest Ziekenhuisgroep slaan de handen ineen om patiënten digitaal te verwijzen tussen de huisartsenpost en de spoedeisende hulp (SEH) van Noordwest. ICT-leveranciers HealthConnected en ChipSoft zijn betrokken voor de technische realisatie. Dit project is onderdeel van de realisatie van het spoedplein op Noordwest locatie Den Helder, waarbij de huisartsenpost en SEH volledig zijn geïntegreerd. 

    De samenwerking tussen HKN, Noordwest, HealthConnected en ChipSoft is één van de koploperprojecten van het landelijke programma ‘Met spoed beschikbaar’. Koploperprojecten zijn regionale samenwerkingsverbanden van spoedzorgaanbieders die, samen met hun ICT-leveranciers, de digitale uitwisseling van gegevens tussen ketenpartners in de acute zorg naar een hoger plan willen tillen. Naar verwachting is het koploperproject ten behoeve van het spoedplein in Den Helder eind mei 2022 gereed.

     

    Spoedplein

    HKN en Noordwest werken momenteel aan de realisatie van het spoedplein op Noordwest locatie Den Helder. Hier vindt alle acute zorg plaats onder één dak, waarbij de SEH en huisartsenpost volledig zijn geïntegreerd. Patiënten worden ontvangen en getrieerd via één balie, waarna zij direct doorgestuurd worden naar de juiste zorgverlener.

    Annet Middendorp, manager acute zorg HKN: “Met de komst van het spoedplein creeëren we een optimaal zorgpad voor de patiënt. Eén balie, één afdeling, nauwe samenwerking; belangrijke elementen waarmee we een mooie stap zetten in het verlenen van de juiste zorg op de juiste plek.”

    Jurgen Sernee, lid raad van bestuur Noordwest: “Met het spoedplein in Den Helder scharen we ons bij de eerste regio’s in Nederland die op zo’n verregaande wijze samenwerken bij de organisatie van de spoedzorg. De technische koppeling van onze patiëntsystemen ondersteunt deze unieke geïntegreerde aanpak van de spoedzorg.”

    Bekijk laatste

    Nieuws

    “Dat is mijn moeder helemaal niet!” – Een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis te Gouda

    Zorgverleners zijn op basis van de wet verplicht het BSN te gebruiken wanneer zij onderling gegevens over patiënten uitwisselen. In het acute zorgproces kunnen zorgverleners echter niet altijd in het begin van de keten het BSN van de patiënt met zekerheid vaststellen. Als men zich hier verderop in de keten niet bewust van is, en het ontvangen BSN voor waar aanneemt loopt men daar het risico op privacyschending, een verkeerde voorbereiding en dossiervervuiling. Het is van belang om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. In dit artikel leest u een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda waar ze deze risico’s voorkomen door gegevens pas aan een patiëntendossier te koppelen na identificatie van de patiënt op de SEH. Het levert namelijk veel administratieve rompslomp op om dossiervervuiling te herstellen.

    Lees meer

    Alle ambulancediensten (RAV’s) in Nederland versturen nu de vernieuwde digitale ambulanceberichten

    Opnieuw een mijlpaal bereikt in digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en spoedeisende hulp. Eind juni 2022 zijn de eerste RAV’s binnen de ambulancesector begonnen met  het versturen van de vernieuwde digitale berichten. Nu, één jaar later, is het zo ver: alle ambulances versturen de nieuwe 2.4.0 berichten. Om deze mijlpaal te bereiken, is hard gewerkt met ICT-leveranciers CityGIS, Enigmatry, Topicus en Enovation.

    Lees meer

    Dankzij feedbackbericht structurele feedback van de SEH St. Jansdal naar de ambulancedienst Flevoland

    Het St. Jansdal ziekenhuis en de Ambulancedienst Flevoland werkten de afgelopen maanden samen met leveranciers Topicus, iHomer en (st)EPIC aan de realisatie van het feedbackbericht. Een belangrijk bericht, want in de spoedzorg ontbreekt terugkoppeling van de spoedeisende hulp naar de ambulance.

    Lees meer

    Ga ook aan de slag met digitale gegevensuitwisseling!