Huisartsenpost (HAP) Westland en RAV Haaglanden zijn een samenwerking aangegaan om gebruik te maken van een digitale spoedmelding van de HAP naar de meldkamer. Door deze digitale spoedmelding hebben medewerkers van de meldkamer sneller inzicht in de aard van de spoedmelding om daarmee de juiste vervolgzorg te organiseren. ICT-leveranciers CompuGroup Medical en Topicus zijn verantwoordelijk voor de technische realisatie.
De samenwerking tussen HAP Westland en RAV Haaglanden is het eerste koploperproject van het landelijke programma Met spoed beschikbaar waar een meldkamer van de ambulancezorg bij betrokken is. Deze koploperprojecten zijn projecten met regionale samenwerkingsverbanden van spoedzorgaanbieders die, samen met hun ICT-leveranciers, de digitale uitwisseling van gegevens tussen ketenpartners in de acute zorg naar een hoger niveau willen tillen.
Sneller de juiste vervolgzorg organiseren
Met de digitale spoedverwijzing is de zorg rond de patiënt sneller georganiseerd, zoals uitgelegd door Enrico Heijmen, Coördinator Kwaliteit – & Informatiemanagement RAV Haaglanden: “We kijken hier erg uit naar de invoering van de digitale spoedmelding door de HAP naar onze meldkamer! Als we deze spoedmelding digitaal binnenkrijgen, hebben wij direct inzicht in alle relevante informatie over de patiënt in de acute situatie. Wat is er gebeurd en hoe is de patiënt er nu aan toe? Op die manier kunnen wij veel sneller en beter de vervolgzorg coördineren, zodat de patiënt bijvoorbeeld snel naar een ziekenhuis wordt gebracht waar een bepaald specialisme aanwezig is.”
Geen dubbele administratie meer
En niet alleen voor de patiënt levert de spoedmelding voordelen op.
Mark van Lier, directeur HAP Westland voegt toe: “Dit is wat ons betreft een belangrijke stap in de digitalisering van de spoedzorg. Wij zijn dan ook blij met deze samenwerking met de meldkamer van RAV Haaglanden. Met de vernieuwde spoedmelding stuurt de HAP de gegevens van de patiënt digitaal door. Deze gegevens zijn dan direct beschikbaar bij de meldkamer, waar dat voorheen opnieuw ingevoerd moest worden. Het geeft tijd- en kwaliteitswinst. Veel efficiënter dus!”
De verwachting is dat de zorgaanbieders in het eerste kwartaal van 2022 de digitale spoedmelding in gebruik nemen.