Skip to the main content

  • Versnelde zorg voor spoedpatiënt door digitale spoedmelding van Huisartsenpost Westland naar meldkamer RAV Haaglanden

    Huisartsenpost (HAP) Westland en RAV Haaglanden zijn een samenwerking aangegaan om gebruik te maken van een digitale spoedmelding van de HAP naar de meldkamer. Door deze digitale spoedmelding hebben medewerkers van de meldkamer sneller inzicht in de aard van de spoedmelding om daarmee de juiste vervolgzorg te organiseren. ICT-leveranciers CompuGroup Medical en Topicus zijn verantwoordelijk voor de technische realisatie.

    De samenwerking tussen HAP Westland en RAV Haaglanden is het eerste koploperproject van het landelijke programma Met spoed beschikbaar waar een meldkamer van de ambulancezorg bij betrokken is. Deze koploperprojecten zijn projecten met regionale samenwerkingsverbanden van spoedzorgaanbieders die, samen met hun ICT-leveranciers, de digitale uitwisseling van gegevens tussen ketenpartners in de acute zorg naar een hoger niveau willen tillen.

     

    Sneller de juiste vervolgzorg organiseren

    Met de digitale spoedverwijzing is de zorg rond de patiënt sneller georganiseerd, zoals uitgelegd door Enrico Heijmen, Coördinator Kwaliteit – & Informatiemanagement RAV Haaglanden: “We kijken hier erg uit naar de invoering van de digitale spoedmelding door de HAP naar onze meldkamer! Als we deze spoedmelding digitaal binnenkrijgen, hebben wij direct inzicht in alle relevante informatie over de patiënt in de acute situatie. Wat is er gebeurd en hoe is de patiënt er nu aan toe? Op die manier kunnen wij veel sneller en beter de vervolgzorg coördineren, zodat de patiënt bijvoorbeeld snel naar een ziekenhuis wordt gebracht waar een bepaald specialisme aanwezig is.”

     

    Geen dubbele administratie meer

    En niet alleen voor de patiënt levert de spoedmelding voordelen op.

    Mark van Lier, directeur HAP Westland voegt toe: “Dit is wat ons betreft een belangrijke stap in de digitalisering van de spoedzorg. Wij zijn dan ook blij met deze samenwerking met de meldkamer van RAV Haaglanden. Met de vernieuwde spoedmelding stuurt de HAP de gegevens van de patiënt  digitaal door. Deze gegevens zijn dan direct beschikbaar bij de meldkamer, waar dat voorheen opnieuw ingevoerd moest worden. Het geeft tijd- en kwaliteitswinst. Veel efficiënter dus!”

     De verwachting is dat de zorgaanbieders in het eerste kwartaal van 2022 de digitale spoedmelding in gebruik nemen.

    Bekijk laatste

    Nieuws

    Met spoed beschikbaar weer gestart – Interview Corine van Geffen en Nanja Appel

    Het programma Met spoed beschikbaar werd in 2020 opgericht en medio 2023 afgerond. Het programma boekte destijds

    Lees meer

    Stuurgroep akkoord met plan van aanpak doorstart 

    Vanaf september 2024 maakt het programma Met Spoed Beschikbaar een doorstart. De Stuurgroep is unaniem akkoord gegaan

    Lees meer

    Plan van aanpak voor doorstart Programma Met Spoed Beschikbaar 

    Momenteel maakt ICTU een plan van aanpak voor de doorstart van het programma Met Spoed Beschikbaar. Dit

    Lees meer

    Ga ook aan de slag met digitale gegevensuitwisseling!