Skip to the main content

  • Nieuwe go-lives voor spoedverwijzing HAP-SEH

    Voor de digitale spoedverwijzing kunnen we twee nieuwe go-lives melden, een mooie uitbreiding van het aantal zorgaanbieders dat deze digitaliseringsslag heeft gemaakt. Dankzij de digitale spoedverwijzing hoeven patiënten niet langer met een papieren verwijzing op pad naar de SEH als ze door de HAP worden doorgestuurd. Dit maakt het proces voor zowel patiënten als zorgverleners een stuk efficiënter.

    De digitale spoedverwijzing is succesvol in gebruik genomen door de volgende samenwerkingen:

    • HADOKS samen met Haaglanden Medisch Centrum.
    • De Centrale Huisartsendienst Drenthe (onderdeel van Huisartsenzorg Drenthe) samen met Wilhelmina Ziekenhuis Assen.

    Bij beide samenwerkingen zijn Topicus Zorg, ihomer en ChipSoft betrokken voor de technische realisatie.

     

    Efficiënter proces voor zowel patiënt als zorgverlener

    Met de digitale spoedverwijzing van de HAP naar de SEH komt de verwijsbrief van de HAP meteen na verzending digitaal binnen in het systeem van de SEH. Deze wordt automatisch aan het patiëntendossier gekoppeld, waardoor alle relevante informatie over de patiënt op één plek staat.

    De SEH is dankzij de digitale verwijsbrief sneller op de hoogte van de komst van een patiënt en kan daardoor sneller voorbereiding treffen om de juiste zorg te verlenen. Los van het feit dat de patiënt met de digitale verwijzing sneller de juiste zorg ontvangt, hoeft hij of zij ook zelf geen papieren documenten meer mee te nemen van de huisartsenpost naar de spoedeisende hulp. Deze ontwikkeling zorgt voor een efficiënter proces, minder dubbele administratieve handelingen en daardoor ook minder fouten.

     

    Meer weten?

    Wilt u meer weten over de spoedverwijzing van HAP naar SEH? Neem dan  contact met ons op voor meer informatie.

     

    *Bron foto: Wiep van Apeldoorn

    Bekijk laatste

    Nieuws

    “Dat is mijn moeder helemaal niet!” – Een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis te Gouda

    Zorgverleners zijn op basis van de wet verplicht het BSN te gebruiken wanneer zij onderling gegevens over patiënten uitwisselen. In het acute zorgproces kunnen zorgverleners echter niet altijd in het begin van de keten het BSN van de patiënt met zekerheid vaststellen. Als men zich hier verderop in de keten niet bewust van is, en het ontvangen BSN voor waar aanneemt loopt men daar het risico op privacyschending, een verkeerde voorbereiding en dossiervervuiling. Het is van belang om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. In dit artikel leest u een praktijkverhaal van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda waar ze deze risico’s voorkomen door gegevens pas aan een patiëntendossier te koppelen na identificatie van de patiënt op de SEH. Het levert namelijk veel administratieve rompslomp op om dossiervervuiling te herstellen.

    Lees meer

    Alle ambulancediensten (RAV’s) in Nederland versturen nu de vernieuwde digitale ambulanceberichten

    Opnieuw een mijlpaal bereikt in digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en spoedeisende hulp. Eind juni 2022 zijn de eerste RAV’s binnen de ambulancesector begonnen met  het versturen van de vernieuwde digitale berichten. Nu, één jaar later, is het zo ver: alle ambulances versturen de nieuwe 2.4.0 berichten. Om deze mijlpaal te bereiken, is hard gewerkt met ICT-leveranciers CityGIS, Enigmatry, Topicus en Enovation.

    Lees meer

    Dankzij feedbackbericht structurele feedback van de SEH St. Jansdal naar de ambulancedienst Flevoland

    Het St. Jansdal ziekenhuis en de Ambulancedienst Flevoland werkten de afgelopen maanden samen met leveranciers Topicus, iHomer en (st)EPIC aan de realisatie van het feedbackbericht. Een belangrijk bericht, want in de spoedzorg ontbreekt terugkoppeling van de spoedeisende hulp naar de ambulance.

    Lees meer

    Ga ook aan de slag met digitale gegevensuitwisseling!