huisartsenspoedpost
Het programma Met spoed beschikbaar ondersteunt u als triagist of dienstdoende huisarts op de huisartsenspoedpost vooral met een doelmatige gegevensuitwisseling over een patiënt in een acute situatie van en naar de meldkamer en SEH.
Het gaat hierbij om de gegevensoverdracht van uw waarneming van patiënten, voor wie een ambulance moet komen en/of die naar de SEH moeten. De inzage in de professionele samenvatting van de huisarts valt buiten de scope van het programma.
Eenduidige en meer volledige overdracht
Digitale gegevensuitwisseling zorgt ervoor dat de communicatie over de patiënt sneller verloopt, waarbij de huisartsenspoedpost, de meldkamer, de SEH en alle andere relevante zorgpartijen gebruikmaken van een systematische uitwisseling van gegevens. Dit ondersteunt een eenduidige en meer volledige overdracht van de informatie over de patiënt.
Betere gezondheidsuitkomsten voor de patiënt
De efficiënte uitwisseling van informatie tussen de huisartsenspoedpost, meldkamer en de SEH zorgt er ook voor dat patiënten die in eerste instantie een ‘suboptimale’ ingang voor hun acute zorg hadden gekozen, alsnog snel op de juiste plek terechtkomen. Dit zorgt voor doelmatigheid in de keten en draagt bij aan betere gezondheidsuitkomsten voor de patiënten.
Aan de slag?
Patiënten eenvoudig en snel digitaal verwijzen naar de SEH? Dat kan al!
Eenvoudig en snel patiënten verwijzen naar de SEH en daarmee zorgen voor een goede, efficiënte overdracht? Het is mogelijk om patiënten digitaal te verwijzen naar de SEH indien u werkt met Topicus HAP of HealthConnected en uw SEH-ketenpartners met ChipSoft HiX, AZNConnect van ihomer, Epic en Nexus.De patiënt hoeft dan zelf geen papieren verwijzing meer mee te nemen naar de SEH, hij kan sneller de juiste zorg ontvangen doordat SEH–personeel zich beter kan voorbereiden op de komst van de patiënt. En er vindt geen dubbele administratie meer plaats, waardoor de kans op fouten wordt gereduceerd.
Ter ondersteuning voor u
Zorgverlener Journey Huisartsenpost: procesuitwerkingen op de HAP
Voor Met spoed beschikbaar is de zorg leidend bij de realisatie van digitale gegevensuitwisseling. Daarom hebben we de zorgprocessen van de Huisartsenspoedpost inzichtelijk gemaakt in een zogeheten ‘Zorgverlener Journey’.
De zorgverleners journey’s zijn gebaseerd op individuele gesprekken die we met zorgprofessionals van de huisartsenspoedpost hebben gevoerd. En we hebben deze vervolgens ook getoetst bij de expert panels van het programma. Deze analyse helpt huisartsenspoedposten en hun ketenpartners in de acute zorg om het gesprek te kunnen voeren over de inpassing van de digitale gegevensuitwisseling en benodigde werkafspraken.
Wilt u graag aan de slag met digitale gegevensuitwisseling in uw regio? Kom in contact via met spoedbeschikbaar@ictu.nl. Zet vandaag nog de eerste stap en maak de zorg voor uw spoedpatiënten sneller en efficiënter door digitale gegevensuitwisseling.